Jostain
syystä äitini oli ottanut minut silmätikuksi valitessaan menestyjiä
8-lapsisesta perheestä koulutielle. Alajärven keskikoulu oli jo toiminut
muutaman vuoden, kun minulle ehdotettiin lähtöä keskikoulun pääsytutkintoon.
Vanhin veljeni Lauri oli päättämässä omaa osuuttaan samana keväänä äidin
prässätessä minulle housuja kuntoon. Kravatti oli sivistyneen ihmisen merkki,
ilmoitti äiti ja käski laittaa semmoisen kaulaan.
Sitten
matkaan. En muista tarkalleen, veikö äiti minut pappilan renkituvan pihaan
saakka vai osasinko minä itse paikalle. Joka tapauksessa meidät ohjattiin
yhteen huoneeseen ja pääsykoe aloitettiin. Luulen, että koe oli laadultaan
inspiroitu ja soviteltu Alajärven aloittavan keskikoulun tarpeisiin.
Mutta
helppo se ei ollut. Kaikkien oli pantava parastaan saadakseen opiskelupaikan.
Tai ainakin minusta tuntui, että taistelin koko ajan tietämykseni äärirajoilla.
Koe
pidettiin kaikista keskeisistä aineista, mukana oli äidinkieli, matematiikka,
maantieto, uskonto ja olikohan vielä historiakin. Omalta osaltani muistan
menestyneeni erityisen hyvin maantiedossa, josta pidettiin poikkeuksellisesti
suullinen tentti. Ankarantuntuinen tantta, jonka nimi oli Aune Liuha, laittoi
nimettömän kartan esille, osoitti siitä saaria, jokia ja kaupunkeja sekä monia
muita asioita, jotka viivyttelemättä piti hänelle sanoa.
Minulta
hän kysyi Pohjois-Amerikan kartasta asioita. Tunsin suurta mielihyvää hänen
ryhtyessä kyselemään. Olin täysin varma, että kykenin vastaamaan hänen
jokaiseen esittämäänsä kysymykseen. Niin myös tapahtui. Vastaukseni tulivat
varmasti ja nopeasti. Aikansa kyseltyään hän otti kynän ja merkitsi jotain
paperiinsa ja ilmoitti, että näiltä osin asia oli selvä.
En
tiedä miten menestyin muissa aineissa. Sen muistan, että esitetyt laskutehtävät
olivat pääasiassa jakolaskuja ja olivat melko vaikeita. Matematiikasta tulikin
kielien ohella keskikoulun ajan painajainen. Selvitin luokka luokan jälkeen
ehdoilla, mutta selvitin kuitenkin.
Yhtäkaikki
niin vain kävi, että Heikki Ilmari Koskela ja runsaat kaksikymmentä muuta
isänmaan toivoa hyväksyttiin Alajärven keskikoulun TOISELLE luokalle
opiskelemaan tulevana syksynä 1949.
Näin
jälkikäteen ajatellen silloin eletty aika oli pioneeriaikaa kaikilla tavoilla.
Kouluun valitut edustivat tietyllä tavalla aivan uutta sukupolvea
alajärveläisessä kulttuuripolitiikassa. Ei ollut olemassa vielä kovin suurta
”lukeneistoa”, joka olisi ollut luomassa perinteitä ja tasoittamassa tietä. Oli
toki korkeasti oppineita, mutta he edustivat eräänlaista hyvin harvinaista
ihmislajia maalaisympäristössä.
Jo
muutaman vuoden toiminut keskikoulu oli jotain sellaista, joka tulisi
mullistamaan monia asioita. Ja niinhän se onkin tehnyt.
Koulu
aloitettiin siis vanhassa pappilassa, tarkemmin ottaen pappilan renkituvassa,
josta samana syksynä siirryttiin uuteen koulurakennukseen silloisen
urheilukentän, nykyisen pesäpallokentän viereen.
Pappilan
aika oli aikaa, joka palautuu huomattavasti herkemmin mieleen kuin varsinainen
kouluaika uudessa koulussa. Ehkäpä taustatekijänä olivat ne uudet kokemukset,
jotka ylimalkaan koettiin pappilan pihapiirissä ja se tunne, että oltiin
semmoisessa paikassa, joka ei ole normaalisti kaikkien ulottuvilla. Vai oliko
se sittenkin vain kirkollinen ja papillinen henki, joka huokui ympäröivistä
rakennuksista.
Pihapiiri
oli todellisuudessa nykyajan koulun pihaksi kuin paratiisi. Siellä kasvoi
kauniita koivuja ja lehtikuusia. Osaa pihasta ympäröi kaunis, jo hieman
lahonnut puutarha-aita. Kuka lie pappilan rengeistä sen joskus maalannut
punaiseksi. Vielä oli väri havaittavissa.
Itse
pappilan päärakennus oli asuttuna. Siellä asui ainakin Armas Männistö, joka
toimi liikunnan, musiikin ja kuvaamataidon opettajana, ja rovasti ja
kirkkoherra Joonas Laurila, kumpikin perheineen.
Renkituvan
portailta katsoen oikealla oli tarpeellisia aittarakennuksia ja muita tiloja.
Vastapäätä renkitupaa, pihan vastakkaisella puolella, oli pappilan muut
ulkorakennukset kuten navetta, heinäsuojat, talli ja puuliiteri. Puuliiteri oli
kuitenkin erillään muista rakennuksista ja tuli olemaan meidän poikien yhteinen
ruokala pienen aikaa. Muistan, kuinka me kiipesimme puupinojen päälle ja söimme
suurella antaumuksella kotoa mukaan laitettuja eväitä. Tuuli kävi vinkkana
seinähirsien rakosista. Eihän se puuliiteri ollut heinälatoa kummempi. Jotenkin
silloinen olotila oli kuitenkin hyvin tilanteeseen sopiva. En muista kenenkään
moittineen silloisia olosuhteita tai jos moitti, niin minä ainakin olen
unohtanut. Sellaista on elämä.
Minulle
tämä opiskeluni aloituspaikka on kuitenkin erityisen nostalginen asia. Olen nyt
saapumassa eläkeikään ja olen toiminut opettajana suurimman osan aktiivista
työaikaani. Nyt lopetan työrupeamaani opetusalalla samassa paikassa, jossa
joskus aloitin oman opiskeluni. Minusta siinä on jotain kaunista. (kirjoitettu
ennen eläkkeelle siirtymistä 1996 oman silloisen keskikoululuokan julkaisuun).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti