(Johannes Koskelan elämänkaarta on sivuttu blogissani otsikolla: "Kummallisia ihmisiä Alajärvellä". Siinä on näkemys hänestä rovasti Jonatan Johanssonin päiväkirjan mukaan.)
”Minun
mielestäni olisi viisas keino kaikenkin ristiriitaisuuden välttämiseksi se,
että koetettaisiin päästä vastapuolten ymmärtämiseen, tai ainakin koetettava
osoittaa vastapuolelle tätä ymmärtämystä.”
Näin
tuskittelee Johannes Koskela yhdessä omakustanteisessa vihkosessaan vuodelta
1919. Hän ilmaisee samassa kirjoituksessa pahoittelunsa sen vuoksi, että ei ole
saanut vakavaa keskusteluyhteyttä ihmisiin, joiden kautta hän olisi voinut
vaikuttaa senaikaisessa politiikassa. Häntä ei yksinkertaisesti pidetty
”selväpäisenä” ihmisenä, kuten myöhemmin käy ilmi muutamien aikalaisten
käsityksistä.
Mutta
hänen ajatuksensa ja käsitysmaailmansa tulee asettaa silloisen ajankohdan
edellyttämiin raameihin. Kun tarkastelee hänen ajatuksiaan silloista
poliittista myllerrystä vastaan, alkaa hänen ajatuksensa saada selkeyttä.
Kuka
oli Johannes Koskela? Hän syntyi Alajärven Koskenvarren kylässä 1869 Matti
Sikkilän toisesta avioliitosta. Matti oli siirtynyt asumaan Koskenvarrelle
Koskelan talon torppariksi ja räätäliksi. Vanhan tavan mukaan usein omaksuttiin
talon nimi myös sukunimeksi. Niin myös Matti teki.
Matin
toisesta avioliitosta syntyi neljä poikaa, vanhin heistä oli Johannes. Aikanaan
muut veljet siirtyivät Amerikkaan, vaikkakin sukua on jäänyt asumaan
Koskenvarrelle. Johannes avioitui silloin ilmeisesti Koskenvarrella asuneen Alina
Niemen kanssa ja he muuttivat kohta asumaan Peräseinäjoelle.
Muutto pois Alajärveltä tuo vaikeuksia.
Melko
varmaa on, että Johannes aloitti kotikylässään yhdessä muitten kylän miesten
kanssa meijeritoiminnan. Mukana olivat ainakin Aleksi Mäkelä, K.W. Mäkelä ja
Jussi Viitasaari sekä Aleksi Latvalan muistiinpanojen perusteella
myös Johannes Koskela ja Juho Latvala. Aleksi Latvalan mukaan Johannes
möi osuutensa pois ja lähti sitten Peräseinäjoelle ja perusti sinne meijerin.
Jos muistiin merkintä on oikea, on Koskenvarren kylämeijeri toiminut oletettua
kauemmin, sillä Johannes lähti perheineen lopullisesti Alajärveltä 1899
helmikuussa. Hän omisti meijerin myös Jalasjärvellä sekä Parkanossa, jonne hän
muutti Peräseinäjoelta.
Hän
meni naimisiin 1895 ja avioliitosta syntyi neljä lasta: Lauri Matias (1895),
Arvo Johannes (1897), Onni Nikolai (1900) ja Rauha Maria
(1909).
Perhe
asui siis Koskelan talon torpassa, joka tunnetaan nimellä Eteläaho. Johannes
toimi aluksi kiertävänä kirjakauppiaana ja onkin todennäköistä, että hän on
saanut tuossa vaiheessa loputtomalta tuntuvan tietämisen halun eikä hän sitä
halua koskaan kyennyt tyydyttämään kokonaan.
Tiedon
janon sammuttaminen meni niin pitkälle, että hän matkusti vuonna 1891 kesällä
Helsinkiin hakemaan työtä, jonka ohella ”voisin käyttää oppinutta ja
sivistynyttä Helsinkiä väsymättömän tiedonhaluni tyydyttämiseksi”. Hän tuli
kuitenkin muutaman turhan etsinnän jälkeen takaisin ja kertoi olevansa
näkemäänsä pettynyt.
Silloinen
Alajärven kirkkoherra Jonatan Johansson kertoo päiväkirjassaan: ”…Juha
oli kummallinen ilmiö. Hän sanoo, että hän on luotu lukumieheksi, että hän on
lukenut kaikki kirjat kirjastossa. Hän luulee, ettei maailmassa ole paljon,
jota hän ei tiedä. Hän tuli kerran tänne (pappilaan) ja pyysi, että rupeaisin
häntä kouluttamaan.” Teksti on kirjoitettu 1893, joten Johannes ei tuolloin
vielä ollut naimisissa.
Välillä
hän kävi asumassa Peräseinäjoella, mutta palasi vielä uudelleen Alajärvelle
runsaaksi kahdeksi vuodeksi ja muutti sitten 1899 pois uudelleen
Peräseinäjoelle Luomankylään Ahon taloon, nykyiseen Ruohoniemen taloon.
Luomankylän aika oli hänen elämässään hyvin vaikeaa ja hän joutui monella
tavalla puolustautumaan vihamielisesti ajattelevaa kansanosaa, lähinnä
lukeneistoa, vastaan. Vielä kerran hän kuitenkin palasi kotimökkiinsä hetkeksi
asumaan vapaussodan ankeina aikoina.
Helmikuun manifesti aloittaa piinan
Nikolai
II antoi muutama
vuosi valtaantulonsa jälkeen kirjallisen ilmoituksen Suomen kuvernöörille Bobrikoville
julistettavaksi Suomessa kenraalikuvernöörin käydessä hänen luonaan helmikuussa
1899. Julistuskirjaa kutsuttiin manifestiksi ja koska se annettiin helmikuussa,
se tunnetaan Suomen historiassa Helmikuun manifestina. Sen perusajatuksena oli,
että keisari antaa erilaisia säännöksiä, joita tulee noudattaa laadittaessa mm.
lakeja, jotka koskisivat myös Suomea. Tämä säädös oli ristiriidassa Suomen
perustuslain ja oikeuden kanssa ja aiheutti ankaran kritiikin, joka loppui
vasta, kun keisari peruutti vaatimuksensa vuonna 1905 marraskuussa (Marraskuun
manifesti). Näin hän palautti Suomeen sen perustuslailliset oikeudet.
Helmikuun
manifestin julistaminen sai aikaan Suomessa valtavan operaation, jonka aikana
(maaliskuulla) kerättiin yli 500.000 nimeä muutaman päivän aikana. Nimien
keruuta oli edeltänyt suuri kansalaiskokous helmikuulla, jolloin valittiin
toimikunta nimien keräämistä hoitamaan. Jokaisesta kunnasta tuli valita myös
edustaja viemään adressia keisarille aikanaan.
Nyt
astuu kuvaan mukaan Johannes Koskela. Hän itse kertoo eräässä julkaisussaan
tuon ajankohdan tapahtumasta hyvin lyhyesti: ”Mitä sitte valtiollisiin
esiintymisyrityksiini tulee, niin olen, huomatessani valtiollista vaaraa, johon on oltu käymässä,
kokenut poistaa ja torjua sitä, sekä, mikäli mahdollista, estää siihen
käymästä. Niinpä vuonna 1899, kun ilmeisesti näin, mihin oli maamme ja kansamme
joutumassa, ja kun näytti niin kuin ei olisi tajuttu tätä, en voinut muuta kuin
kokea poistaa tuota vaaraa, ja kun en täysin ollut tietoinen, josko siinä
onnistuin, kokea viimeiseen asti estää siihen käymästä.”
Edellä
lainatun tekstin oli varmaan lukenut myös nimimerkki K.K:stö, joka
kirjoitti marraskuun 10.päivän ”Vaasa”-lehteen vuonna 1934 pitkän kirjoituksen
Johannes Koskelan elämästä otsikolla ”Sortovuosien mustilta päiviltä.”
Hän asettaa Koskelan kuninkaantekijän paikalle, kun mainitsee kirjoituksessaan,
että Koskela olisi ollut ratkaiseva henkilö, jonka kautta adressia Pietariin
lähtevät olisi kavallettu Bobrikoville ja aina Pietarin hoviin saakka.
Ajatus
tuntuu lapselliselta, kun muistaa, että samaan aikaan lähtöseremonioitten
yhteydessä kymmenet tuhannet ihmiset ympäri Helsinkiä tiesivät lähtijöitten
aikeista. Kaiken lisäksi lähetystö ei ollut varma siitä, tapaako se keisarin
Pietarissa vai pitääkö sen matkustaa Nizzaan saakka, jonne keisarin huhuttiin
matkustavan noihin aikoihin. Tältä varalta eräs lontoolainen matkatoimisto sai
tehtäväksi suunnitella ylimääräisen junamatkan Nizzaan lähetystöä varten.
Keisari kuitenkin jäi Pietariin.
Koskela tapaa Bobrikovin ?
Käsiini
ei ole tullut sellaista aineistoa, jonka perusteella voisi päätellä, että
Johannes Koskela olisi tavannut kenraalikuvernöörin. Hänen pojantyttärensä Irmeli
Punkka kertoo kuulleensa vanhempiensa kautta, että Peräseinäjoella
huhuttiin: ”Johannes on ollut Venäjällä ja tsaarin kanssa halunnut
järjestellä Suomen oloja.” Tuohon aikaan tämänlaatuinen huhu oli helppo
omaksua totena tai ainakin haluttiin uskoa.
On
jälleen helppo päätellä, että Johannes Koskela ei ole päässyt tapaamaan tsaaria
tuona levottomana aikana. Aiemmin otettu lainaus hänen teoksestaan kertoo kyllä
salaperäisellä tavalla hänen yrityksestään poistaa jokin vaara. Mikähän se on
mahtanut olla?
Vuoden
1904 lopulla hän taas kertoo ottaneensa yhteyttä ”maan silloiseen
korkeimpaan hallitusmieheen” perustaakseen lehden ja saadakseen siihen
mahdollisimman vahvan tuen. Taaskaan ei käy selville, kuka oli tuo korkein
hallitusmies. Oliko hän peräti kenraalikuvernööri?
Hän
kyllä vakuuttaa kirjoituksessaan, että hänen yhteydenpidostaan täytyy olla
merkintä jossain, sillä ”…(kirjeen) vaikutus oli aivan erinomainen, mutta se
oli samalla myös liiallinen. Tämä korkein hallitusmies oli nimittäin niin
ihastunut kirjelmääni, että oli, niin kuin minulle ilmoitettiin, määrännyt sen
julkaistavaksi eräässä julkaisussa…”
Painostus alkaa
Vaasa-lehden
kirjoituksessa marraskuulta 1934 käy ilmi asioita, joiden todenperäisyyttä on
mahdoton kumota tai todistaa myöskään oikeaksi. Sen tähden kirjoitukseen tämän
hetken tietojen nojalla voidaan suhtautua vain varauksin. Koska tapahtumat ovat
varsin kiinnostavia, koetan referoida tekstiä hieman.
Kirjoituksen
mukaan Koskela lähetti kansalaisadressin keruun aikaan kenraalikuvernöörille
sähkösanoman, joka kuului näin: ”Tulen heti, tärkeät asiat. Koskela”.
Sähkösanoman lähettämisen jälkeen hän matkusti Helsinkiin toimittamaan asioita.
Hän kävi Bobrikovin luona ja esitti prokuraattori Soisalo-Soinisen
toimiessa tulkkina oman näkemyksensä sen hetken tilanteesta. Koskelan kerrotaan
sanoneen: ”Minä puhuin paljon ja kenraalikuvernööri puhui paljon, mutta
tulkki ainoastaan muutaman sanan.”
Koskelaa
eivät kaikki asianosaiset tunteneet Helsingissä. Sen vuoksi Helsingistä
pyydettiin hänestä selvitystä kuvan kera (kuka pyysi ?) Peräseinäjoelta. Samaan
aikaan Peräseinäjoella oli talvikäräjät menossa (maaliskuun 10.p) ja paikalla
sattui olemaan paikkakunnan aktivisti S.H.Kanto (jonka talossa käräjät
olivat), kruununvouti Pettersson, nimismies Liljstrand,
asianajaja Taxell ja lautamiehet Luopajärvi ja A.J.Kanto.
He
laativat suunnitelman kuvan varastamisesta Koskelan kotoa. Suunnitelma perustui
voikaupan tekemiseen talossa. Olihan Johannes Koskela tuolloin usean meijerin
omistaja ja liikemies, joka kävi kauppaa voilla mm. Venäjälle. Koskelaa ei
ollut kotona, mutta emäntä oli valmis tekemään ison kaupan voista. Aktivistit
järjestivät asian niin, että saivat selata talon kuva-albumia ja emännän
ollessa hakemassa kynää kaupan kirjoittamiseksi kuva varastettiin. Pian seurue
poistui talosta ja voikaupat jäivät silloin tekemättä. Matkalla katkaistiin
vielä puhelinlanka, jotta talosta ei pääse kukaan soittamaan. Kuva lähetettiin
samana iltana Helsinkiin Jonas Castrenille.
Seuraava
vaihe asiassa olikin sitten ajatus saada Koskela pois Peräseinäjoelta. Se
onnistuikin myöhemmin, kun käytettiin sellaisia keinoja, jotka eivät ole
yleisesti hyvien tapojen mukaisia.
Juonittelu johtaa tulokseen
Peräseinäjoen
edustajan palattua epäonnistuneelta adressin vientimatkalta Pietariin pidettiin
hänen virkatalossa heti kokous, jossa pohdittiin mitä voitaisiin tehdä Koskelan
tekemiseksi vaarattomaksi, ”sillä hänestä ei voitaisi olla milloinkaan
täysin varmoja. Että tässä osuttiin oikeaan, sitä todistivat parhaiten Koskelan
puuhailut sitten koko venäläisvallan ajan ja vieläpä niinkin myöhään
vapaussodan jälkeen.” Näin kirjoitti Vaasa-lehti hänen vaarallisuudestaan.
Niinpä
alettiin käydä aktivistien omia oikeudenkäyntejä. Edellä mainittu kokous
päätti, että hänet on saatava lääkärintarkastukseen ja todettava
mielenvikaiseksi ja saatava hoitoon. Tätä tarkoitusta varten laadittiin
todistus, jossa koetettiin osoittaa, miten vaarallinen Koskela oikeastaan oli.
Todistus oli kovin tarkoitushakuinen ja vähän lapsellinenkin sisällöltään,
mutta se johti kuitenkin siihen, että todistus mukana lähdettiin
lääninhallitukseen Ingmannin luo, joka ”suhtautui myötätuntoisesti
asiaan, lupasipa puolestaan toimia niin, että piirilääkäri saapuisi määrättynä
päivänä Peräseinäjoelle Koskelan mielentilaa tutkimaan..”
Vaikein
tehtävä aktivisti-ryhmälle oli vielä edessäpäin. Heiltä puuttui ”potilas”.
Mutta se aiottiin korjata siten, että lähdettäisiin nimismiehen kanssa hakemaan
Koskelaa lääkärintarkastukseen. Mutta saavuttaessa Koskelan taloon se olikin
täynnä naapurin isäntiä, jotka istuivat penkeillä seinän vierustoilla kaikessa
rauhassa.
Nimismies
oli sen verran tolkun mies, että havaitsi toimenpiteen raukeavan tyhjiin,
varsinkaan kun laki ei turvannut hänen toimintaansa Koskelan talossa. Sen
verran hän kuitenkin oli suivaantunut, että vaati miehiä ottamaan lakin
päästään hänen tullessa tupaan. Tätä vaatimusta miehet eivät kuitenkaan
totelleet, vaan ilmoittivat ottavansa lakin pois päästä vain silloin, kun
käyvät asioimassa nimismiehen luona. Koskelaa hakijat eivät edes nähneet.
Tästä
alkoi Koskelan kärsimystie Peräseinäjoella. Hänen kiusaamisensa perustui
siihen, että hänen oletettiin tehneen jotain sellaista, joka ei ollut
sopusoinnussa senaikaisen ajattelumallin kanssa eli hän ajatteli hieman toisin
kuin senaikaiset isänmaanystävät ja itsenäisyysajatuksen kannattajat.
Yksinkertaisesti ei saanut olla toista mieltä niin tärkeässä asiassa kuin
itsenäistyminen oli. Itse asiassa, kun on perehtynyt Koskelan kirjoituksiin ja
hänen kustantamiinsa kirjasiin ja lukenut niitä todella ajatuksella, saa hänen
ajatuksistaan käsityksen, joka ei ollenkaan pois sulje itsenäisen Suomen valtakuntaa.
Hän kirjoittaa kirjasessa ”Suomi itsenäisenä valtakuntana” mm.
seuraavaa: ”Annettakoon kaikille maailman kansoille sellainen peruuttamaton
oikeus, että saavat itse vapaasti määrätä asemansa, tahtovatko kuulua ja missä
määrin jonkun toisen, lähimmän naapurivaltion yhteyteen.” (Kursivointi
J.Koskelan). Edellä mainittua kirjasta kirjoitettaessa oli vielä menossa
meidän I maailmansodaksi ristimä sota Euroopassa. Koskela oli ilmiselvästi
seurannut silloisen ajan tapahtumia hyvin tarkasti ja kykeni muodostamaan omia
käsityksiään asioitten kulusta. Hän toivoo kirjoituksessaan, että kaikki sotaan
johtaneet tapahtumat olisi voitu selvittää sovittelemalla ja kunnioittamalla
kansojen omaa tahtoa. Hänen ajatuksessaan on näkyvissä jopa pasifistisia
piirteitä.
On
selvää, että 1930-luvun isänmaallisuus ei kovin myönteisesti suhtautunut
pasifismiin. Elettiinhän uhon aikaa Suomessa.
Elinkeino romahtaa
Tilanne
muuttui Koskelan osalta vakavaksi sitten, kun hän joutui vaikeuksiin
meijeritoiminnan kanssa Peräseinäjoella. Ei ole varmaa, pitävätkö kerrotut
asiat paikkansa, mutta ainakin ne sopivat kiristyskeinoiksi tämänlaatuisessa
tilanteessa.
Koskela
oli laajentanut meijeritoimintaa Peräseinäjoella niin, että hän kävi voikauppaa
ulkomaille saakka, mm. Venäjälle. Toiminta lienee ollut varsin vilkasta, koska
hän alkoi välittää separaattoreita talollisille maidon jalostamista varten
kermaksi. Saatuaan separaattorikaupan pyörimään osamaksusopimuksilla hän
tietenkin jäi velalliseksi myyjälle separaattoreista. Rahaa oli vaikea saada
kiertämään, sillä ostajien oli määrä suorittaa maksunsa voina ja kermana
Koskelalle, joka sitten välitti voin eteenpäin. Koskela oli takaamassa
henkilökohtaisesti lainoja. Mutta separaattorikauppias asettikin heti velat
maksettavaksi ja Koskela ei heti kyennyt velkoja maksamaan. Lopputuloksena oli
konkurssi ja hän menetti kaiken. Hänen pojantyttärensä Irmeli Punkka kertoo:
”Alina (Johanneksen vaimo) ei saanut pitää edes ompelukonettaan …Johanneksen
luonnetta kuvaavat hänen sanansa vaikeroivalle Alinalle: ’Älä sure, eihän
meiltä ole yhtään lastakaan kuollut’ .”
Ennen
konkurssia Alinalle luvattiin, ”että koulutamme kaikki lapsesi, jos sanot,
missä Johannes on. Alina ei sanonut.”
Suullisten
tarinain mukaan aktivistien toiminta oli ollut varsin rohkeaa. Kerrotaan, että
Koskelan voiastiat vieritettiin jokeen, koska ”ne haisivat ryssälle”.
Saattaa olla, että hänen voistaan käytettiin kerrottua vertausta, mutta on
tuskin luultavaa, että voita olisi jokeen vieritetty.
Koskelan
toimintaa ei suinkaan helpottanut yhtään hänen ajatuksensa perustaa lehti.
Aloite lehden perustamisesta syntyi ensi kerran vuonna 1901. Mutta ajatus ei
kehittynyt sen pidemmälle. Vasta vuoden 1904 lopulla ajatus kehittyi
pidemmälle. Hän itse kirjoittaa asiasta näin: ”Tarvitseeko sanoa, että minä
käytin asian alkuun panemiseksi taasen tuota äsken mainittua ’diplomaattista
keinoa’. Sen tein sekä suusanallisesti että kirjallisesti maan silloiselle
korkeimmalle hallitusmiehelle.” Hänellä oli mahdollisesti jonkinlainen
yhteys Helsinkiin, olihan hän käynyt siellä useaan otteeseen.
Lehden
perustaminen tälläkin kertaa jäi vain haaveeksi. Jotain vastahakoisuutta lienee
ilmennyt asioitten eteenpäin viemisessä, koska hän toteaa: ”Tuo korkea
hallitusmies tuli minun suhteeni niin tarkoin ympäröidyksi, etten enää minkään
kautta voinut päästä suoranaiseen yhteyteen hänen kanssaan.”
Millainen
lehden sisältö sitten olisi ollut, ei käy ilmi, mutta varmasti se olisi ollut
sopimaton sisällöltään senhetkiseen poliittiseen ilmapiiriin, koska sen
julkaisua ei voitu aloittaa.
Muutto Parkanoon ja Tampereelle
Ahdistettu
Koskela muutti pois perheineen Parkanoon, missä hän asui 1909-1914. Parkanon
ajalta ei ole paljon tietoja. Hän elätti perhettään pitämällä kotileipomoa
vaimonsa kanssa. Hän muutti syksyllä 1914 Tampereelle, missä hän asui loppuelämänsä.
Yksi hänen kirjasistaan on kirjoitettu Helsingissä toukokuulla 1917, jolloin
hän on pienen aikaa asunut siellä ja ollut linnoitustöissä.
Tampereella
hän oli hetken aikaa tehtaassa töissä ja sen jälkeen vartijana. Tampereelta
hänen lapsensa myös lähtivät maailmalle kukin omalle tielleen. Kahdesta pojasta
tuli upseereita, jotka palvelivat itsenäisen Suomen armeijassa luutnanttina ja
kapteenina. Vapaussodan aikana upseerin uran valinneet pojat taistelivat
valkoisten puolella ja kolmas pojista punaisten puolella.
Oliko
Johannes Koskela vaarallinen henkilö omana aikanaan? Oliko hänellä niin suuri
pelkovaikutus aikalaisiinsa varsinkin ja ilmeisesti vain Pohjanmaalla, että
piti ryhtyä mitä moninaisiin toimenpiteisiin hänen eliminoimiseksi. Tuntuu
kovin kaukaa haetulta hänen vaarallisuutensa Suomen itsenäisyyden kehityksessä.
Peräseinäjoen aktivistit puhuivat hänestä henkilönä, jonka vaikutus Suomen
asioihin olisi ollut vallan erinomainen.
Näin
ei varmasti ole ollut. Vaikka Vaasa-lehti aikanaan suurella paatoksella puhui
hänestä valtakunnan petturina, oli hän vain itsenäisesti ajatteleva ja monia
asioita pohtiva itseoppinut. Hän halusi tietää paljon ja halusi myös jakaa
tietoa ympärilleen. Hän piti Peräseinäjoella lukutupaa, jota harvemmin
yksityinen ihminen tekee. Hän halusi oppia vieraita kieliä ja meni siinä niin
pitkälle, että alkoi kääntää raamattua alkuperäiskieleltä suomeksi. Tämän
vuoksi hän sai pilkan osakseen. Tietenkään kääntäminen ei olisi häneltä
onnistunut, mutta pelkkä yritys ei tee hänestä naurettavaa ihmistä.
Omaiset
kertovat hänen olleen erittäin tiedonhaluinen ja siihen viittaa jo alussa
kerrottu tapaaminen rovasti Johanssonin kanssa Alajärvellä. Hän rakensi
uuden kalenterin, joka sinällään on saavutuksena ihmeellinen ja julkaisi sen
kirjasena ”Uusi ajanlaskujärjestelmä”. Se on mielenkiintoinen yritys ja
vaatisi aivan oman perehtymisen osakseen. Hän oli humanisti, joka ohjasi ja
opetti omia lapsiaan eteenpäin. Hän antoi aina anteeksi pilkkaajilleen eikä
milloinkaan ryhtynyt aktiivisesti puolustautumaan heitä vastaan. Hänen vaikein
ajanjaksonsa kulminoituu Peräseinäjoen aikaan, jolloin hänet piti kätkeä
metsään tai Kuusimäen maakellariin. Kun häntä etsittiin, hän sai suojelusta
Ahon ”pökäreiltä”, Jussi ja Matti Aholta.
Kaikesta
huolimatta hän yritti ilmaista ajatuksiaan kirjoituksillaan eri lehtiin
nimimerkillä ”Titulus”, mutta sai vain harvoin tekstejään julkaistuksi.
Häntä voitaisiin kutsua etsijäksi, joka palavasti haki jotain sellaista, mitä
hän ei milloinkaan saavuttanut.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti