Nuoruuteni
aikoina, kun tulevaisuuden toiveet ja haaveet kulkivat pilvien tasalla, heittäydyin kohtalon uomaan, kun äitini hoputti minut keskikoulun
pääsykokeisiin Alajärven pappilan renkitupaan. Hän oli huomaavinaan minussa
jotain kehityskelpoista tai olisiko ollut vain kokeilunhaluinen: ”Katsotaan,
mikä pojasta tulee?”
Pääsin
kokeista läpi ja olin jotenkin onnellinen aloittaessani koulu-urani pappilan
renkituvassa. Vuosikymmeniä myöhemmin tajusin, etten minä niinkään
lahjakkuuttani päässyt opiskelemaan, vaan sen vuoksi, että kaikki hakijat
hyväksyttiin silloin kouluun. Olisi pitänyt jo silloin epäillä omia lukuhaluja,
kun suorittelin kesäisin ehtoja milloin mistäkin aineesta.
Vielä
myöhemminkin äiti huolehti minun tulevaisuudestani ja kävi puhumassa minut
Vimpelin yhteiskoulun lukioon. Mahtoiko siinäkin olla apua siitä, että silloin
rehtorina oli äidin tuttu ja lapsuuden ajoilta, nimittäin Vihtori Suviolahti.
Samaa ikäluokkaa olivat ja rippikoulussa olivat samaan aikaan.
Selvitin
lukion pienien vaikeuksien jälkeen säädetyssä ajassa enkä ihan huonosti
menestynytkään lopulta. Nyt on kuitenkin huomautettava, että ennen lukioon menoa
ehdin suorittaa armeijan ja olla jopa vuoden opettajana pienessä kyläkoulussa
Vehkaperällä Kyyjärven kunnassa. Harvoin lienee lukiossa opiskellut
reserviupseerikoulun käynyt. Tuo opettajuus oli viransijaisuus, kun hyvä
ystäväni ja naapurin poika Jouko Mäkelä lähti pätevöitymään Ouluun
kansakoulunopettajaksi ja pyysi minua viransijaiseksi. Lukuvuodesta tuli
minulle kohtalokas kahdella tavalla. Löysin samasta kylästä tulevan vaimoni,
jonka kanssa menin sitten naimisiin myöhemmin. Toinen kohtalo näytti minulle
tietä tulevaisuudessa, vaikka en sitä silloin tiennyt. Olin toimiva epäpätevänä
opettajana myöhemmin lähes 30 vuotta.
Seuraava
elämänvaihe olkoon nopeasti kerrottu: Opiskelu Helsingin yliopistossa
pääaineena geologia ja loppututkintona filosofian kandidaatin tutkinto eli
geologin tutkinto, neljä kesää Grönlannissa sekä muita alaan liittyviä töitä
valmistumisen jälkeen, masentava asumisjakso tympeässä Helsingissä ja siinä
välillä se naimisiinmeno.
Palasin
juurilleni Alajärvelle pysyvästi 1972. Minulla oli jo opetusalan kokemusta
ennen paluuta: toinen vuosi Vehkaperältä, vuosi Soinista, Alajärveltä ja
Raahesta neljä vuotta.
Alkoi
uudelleen juurtuminen kotiseudulle. Sain työtä koululaitoksesta vt. lehtorina
ja myöhemmin tuntiopettajana ja uhrasin elämäni parhaat vuodet koulutyölle.
Suurimman osan opetustyöstä hoidin Jouko Mäkelän ollessa rehtorina.
Työni
opettajana saavutuksineen olkoon muiden arvioitavana. Tiedän, että heitä
riittää. Olihan työtovereina vuosien varrella suuri joukko opettajia, jotka nyt
ovat luovuttaneet työnsä jatkon nuoremmille. En minä itse kykene arvioimaan
miten menestyin työssäni, mitä sain aikaiseksi eikä minua edes kiinnosta arviot
niistä. Minulle riittää se oma tietoisuus siitä, että olen koettanut omien
kykyjeni mukaan hoitaa annettuja tehtäviä.
Vaikka
en ollutkaan ”oikea opettaja”, kuten eräs kollega huonona päivänään sanoi
minulle, tein sentään työni vastuullisuudella. Totesin vain, että pätevöityminen
opettajan virkaan ei tee opettajasta aina niin hyvää kuin sopisi odottaa.
Olen
saanut kuitenkin toimia sellaisessa työympäristössä, joka on ollut
ammattitaitoista ja suurelta osin pätevää sekä muodollisesti että
laadullisesti. vaikka opettajainhuoneessa onkin joskus tunnelma ollut tiukka ja
vähän kyräilevä, niin aina on katsottu oppilaan parasta ja yhteistyö on ollut
kohtuullista. Myös rehtorit ovat tunnistaneet tehtävänsä oikein ja katsoneet
koulun ja oppilaan etua.
Sen
jälkeen, kun liberalismi alkoi vallata tilaa koulumaailmassa, kun oppilaita
piti ”ymmärtää” paremmin ja kun koulun tavoitteet alkoivat seilata ajopuun
tavoin, alkoivat ongelmat koulumaailmassa. Ongelmat eivät aina olleet
konkreettisia ja silmin nähtäviä. Ne olivat piileviä asioita, joiden kanssa
opettajat joutuivat tekemisiin päivittäin. Eivät opettajat olleet syypäitä
ongelmien syntyyn. Heidän tehtävänään oli seilata ongelmasta toiseen ja pyrkiä
selviämään niistä. Erilaiset tulkinnat ja opetusmenetelmät ja tavoitteet
muuttuivat hyvin nopeaan tahtiin ajan hengestä riippuen. Muutokset aiheuttivat
levottomuutta sekä oppilaissa että opettajissa. Toisaalta nuoret opettajat
saivat koulutuksen, johonka siihenkin oli pesiytynyt liberalismin siemen. He
alkoivat kyllä ymmärtää oppilaita paremmin. Mutta en usko, että syntynyt
hedelmä olisi sen parempi kuin ennenkään.
Mitä
varten minä puhun liberalismista? Minä otan suoran lainauksen tähän
tietosanakirjasta: ”Liberalismi on yhteiskuntanäkemys, jonka mukaan inhimillinen
kehitys perustuu ratkaisevasti ihmisyksilön voimien vapaaseen käyttöön….”. Minä
tulkitsen ajatusta liberalismista siten, että se, mikä edistää yksilön vapaata
käyttäytymistä taloudellisissa ja
yhteiskunnallisissa asioissa on kyllä aatteen mukaan ikään kuin sallittua,
mutta se tuo yksilöllisen vapauden elää kuten tahtoo. Se merkitsee käytännössä
kuitenkin itsekästä ajattelua ja toisen yksilön hylkäämistä. Liberalismi
osittain hylkää yleisesti hyväksytyt ja elämän laatua ylläpitävät normit, koska
ne eivät voi sisältyä todella vapaaseen liberalismiin. Varsinkin
taloudellisessa ajattelussa on Suomessa jo saavutettu liberalismin huippu. Nyt
ollaan tässä asiassa paavillisempia kuin paavi itse. Kukin päätelköön kuka on
tämän oppisuunnan paavi.
Nykyinen
liberalistinen suunta ei voi olla kovin hyvä. Minun mielestäni pitäisi
kuitenkin olla tietynlainen raami, jonka mukaan eletään. Joku tietenkin
väittää, että minä puhun höpöjä. Väittäköön vaan, mutta minä ainakin kaipaan
jonkinasteista palaamista entiseen. Kyllä nuori saa olla vapautunut ja elää
ilman turhanpäiväisiä nalkutuksia. Mutta olen varma, että koulun käytävillä
harhaileva nuori etsii joka tapauksessa turvallista henkistä ympäristöä sekä
kotona että koulussa. Nykyinen yhtesikunnallinen ja taloudellinen kehitys eivät
ole luomassa turvallista ympäristöä lapsille. Yksi kaikkein huonoimpia
opettajia itseään etsivälle nuorelle on television tuoma sanoma, joka tarjoaa
käsittämättömiä typeryyksiä.
Opettajainhuone
on paikka, missä henkilöiden väliset siteet joko vahvistuvat tai huononevat.
Siellä eletään ikään kuin ajan hermolla ja jokainen henkäyskin tulkitaan
jonnekin suuntaa johtavaksi. Ylimääräistä herkkyyttä tietenkin voi syntyä
huonon tunnin jälkeen, johonka opettaja itse voi olla syyllinen. Useimmiten
kuitenkin edellä kerrottu ajan henki saa aikaan masentavia tunteita ja
poistuminen luokasta on helpotus.
Minä
muistelen, että olin usein oppositiossa esimerkiksi politiikkaan liittyvissä
asioissa. Jotenkin minulle oli iskostunut ajatus, että politiikka on ottamassa
otettaan kaikessa. Joskus tuntui siltä, ettei politiikasta saanut edes puhua.
Näin ei tietenkään ollut, mutta minun oli vaikea päästä irti siitä ajatuksesta.
En saanut kovin hyviä ystäviä opettajanhuoneessa itselleni, mutta en minä niitä
erityisemmin etsinytkään. Olihan siellä toki hyviä tyyppejä. En halua heitä
tässä luetella. Koetin ajatella, että tärkeintä on hyvä yhteistyö vaikka vähän
karvasteleekin.
Paljon
on opettajan siedettävä ammattinsa vuoksi, paljon hänen on otettava vastaan
sellaistakin arvostelua, joka syydetään päin kasvoja sellaisten ihmisten
suusta, joiden elämänkatsomus ja –tavat eivät antaisi aihetta kovin vahvoihin
kannanottoihin opettajan työstä. Tyypillinen kirous, joka langetetaan opettajan
ylle, on heidän laiskuus ja vähätöisyys ja he saavat yletöntä palkkaa eivätkä
tee sen eteen juuri mitään. Näin tietämättömät julistavat. Kuitenkaan he eivät
voi tietää, mitä kaikkea opettajan työhön liittyy eivätkä voi ymmärtää,
millaisessa ristipaineessa he voivat elää.
Muista
kuitenkin ystäväni, kun luet näitä rivejä, että ne on kirjoittanut vanheneva,
hieman jo maailmasta eristäytynyt ja ajan henkeen kyllästynyt entinen opettaja, joka ei
ollutkaan opettaja vaan kohtalon pyörteisiin heittäytynyt geologi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti