Kesäisin kosken
kuohut hetkeksi laantuvat, kun taloudelle niin tärkeä sähkölaitos imaisee vedet
lävitseen ja jättää vain kivikon jäljelle. Mutta kaikki ne sukupolvet, jotka
ovat saaneet elää ennen sammon syntyä, kuulevat vieläkin kosken kuohujen pauhun
istuessaan kuivuneen uoman partaalla. Jos oikein äityy satamaan, niin uoma
täyttyy pauhaavasta vedestä ja maisema on taas niinikuin ennen. Surullista on
se, että jostakin aina täytyy luopua silloin, kun hyötymisen etu niin vaatii.
Niin, ei ole
kylää. On laaja talojen rykelmä, harvakseltaan nekin tehtynä, juuri sopivien matkojen päässä
toisistaan, että naapurisopu säilyy rikkumattomana, niin kuin se on säilynyt
tässä kylässä satojen vuosien ajan. Sen rajoja ei ole virallisesti määritelty,
se on vain syntynyt. Se on saanut jo kauan sitten nimekseen Koskenvarsi. Nimi
onkin oikein sattuva ja kuvaa kylän olemusta. Satoisat pellot levittäytyvät
talojen ympärille. On tarvittu monen monta työn täyttämää vuosikymmentä, jotta
pellot on saatu kasvamaan. Evät ne köyhiä ole ravinteiltaan, mutta ovat mokomat
olleet kivisiä. Jotkut taloista ovat laajentaneet tiluksiaan ja uskaltaneet
tunkeutua vähäisiin korpimaisemiin, joita kylän laidoilla on ollut.
Vaan mistä ovat
asukit kylään saapuneet? Sepä onkin osin tietämätön asia. Osan tulijoista
tiedetään tulleen latvavesiltä, ovat tulleet 1700-luvun lopulla Viitasaaren
kulmille Lehtimäeltä, kytkeneet elikkonsa puun oksaan ja aloittaneet ankaran
raadannan pirtin ja eläinsuojan rakentamiseksi tulevan talven suojaksi. He
olivat uudisasukkaita ja heidän jälkeläisensä edelleen asuvat siellä. Suku
lisääntyi ja syntyi Viitasaaren taloryhmä, joka nyt asuttaa joen suvanto-osan
rantoja ja josta sitten joen vedet lähtevät vyörymään koskena alaspäin. Vielä
varhemmin asutettiin Turpelan laiteet ja kankaat. Tiedetään siellä liikkuneen
asukkaita jo 1500-luvun puolivälin korvilla. Olivat valinneet komean etelään
kaartuvan rinteen asuttavakseen. Varmasti tiedetään, että 1600-luvun
puolivälistä Turpelan vanhalla talon paikalla asuu vieläkin sama suku joka
siihen silloin kamppeensa toi. Koskelan taloa alkoivat asuttaa aluksi
naapurikylän tulokkaat vuonna 1739, mutta pian suku vaihtui kun Kiilusen talon
vävy kyllästyi nurkissa pyörimiseen ja aloitti talonpidon Koskelassa. Se onkin
kylän toiseksi vanhin talo. Suvut ovat kuitenkin vaihtuneet Koskelassa moneen
kertaan.
Vielä löytyy
Tiistola, Väärämäki ja Reipakka eli Riitamäki, joissa kaikissa suvut ovat
vaihtuneet vuosisatojen aikana. En tahdo tässä sen kummemmin syitä hakea
sukujen vaihtumiseen. Ne ovat moninaiset niin kuin itse elämä.
Tällainen on se
fyysinen kylä, jossa nyt asuu toimelias kansa. Sen väki on imenyt, niin kuin
heidän esivanhempansa, henkistä elinvoimaa kylän kauniista luonnosta ja sen
tasapainoisesta ilmapiiristä. Kylä on säilyttänyt hämmästyttävällä tavalla
yhtenäisyyden hengen ja henkisen elinvoimaisuuden. Ei se tietenkään mikään
enkelien kylä ole, mutta suurilta riidoilta on vältytty. Joskus vain pientä
suukopua on pidetty.
Kun tietää kaiken
edellä kerrotun, on helppo ymmärtää, miksi pieni Koskenvarren kylä on menneinä
vuosikymmeninä elänyt henkisesti ja vieläpä hengellisesti rikasta aikaa.
Tarvitsee mennä sata vuotta taaksepäin, kun kylässä vaikutti hengellinen
aktiivisuus ja vähän myöhemmällä ajalla ennen onnettomia sotia virisi kylässä
sellainen henkinen lataus, että sitä saa hakea kauan, ennen kuin löytää
vastaavaa. Pidettiin kylän yhteisiä juhlatilaisuuksia nuorisoseuran puitteissa,
julkaistiin omaa lehteä, käsin kirjoitettua ja kuvitettua ja harrastettiin
urheilua ja monia muita myönteisiä arvoja pidettiin yllä.
Ei ole hengen mahti mennyt maan rakoon vaikka julkinen
voivottelu sitä on ennustanutkin. On mukava palata kotikylään katsomaan tuttuja
maisemia ja kylän ihmisiä niittenkin, jotka ovat sieltä joutuneet lähtemään
etsimään leipäänsä muualta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti