Lähestyttäessä etelästä kirkonkylää
mäntykankaalla aivan tien kupeessa on pieni aukea oikealla puolella tietä.
Aukea on juuri niin suuri, että sinne mahtuu kaksi pientä mökkiä. Toinen niistä
jää lähes näkymättömiin lähempänä tietä olevan mökin taakse. Pieni ryytimaa
mökkien välissä tarjosi kesäaikaan vähäistä ravinnonlisää porkkanoiden ja
perunoiden avulla. Koko aluetta kutsutaan etelän puolella asuvien kyläläisten
toimesta Korveksi tai Reipakan korveksi. Se ansaitsee nimensä vain sen vuoksi,
että kauniissa mäntymetsässä matkalla kirkonkylään oli vain nämä kaksi mökkiä
1900-luvun toisella vuosikymmenellä ja viimeinen talo ennen korpea on Reipakka
nimeltään.
Matti Isotalo meni avioon
ennen vuotta 1896 Anna Maija Nelimarkan kanssa. Mutta heille ei löytynyt asuinpaikkaa
kummankaan kotitilalla. Niinpä he poistuivat nyytteineen kodeistaan ja
asettuivat asumaa mökkiläisinä Reipakan korpeen – tietenkin luvan jälkeen.
Niinpä Mattia tituleerattiin mökkiläiseksi ja vaimo sai sitten sovitella omaa
sosiaalista asemaansa sen mukaan miten ja missä hän elämänsä viimeiset vuodet
miehensä kuoleman jälkeen eli. Todellisuudessa sosiaalisen aseman määritteli
yhteiskunta niin kuin muidenkin kohdalla. Asema määräytyi sen mukaan kuinka
kauas piti kulkea omalta tontiltaan ennen kuin astui vieraalle maalle. Mitä
kauempana raja oli, sitä korkeampi oli asema.
Matti aloitti siis perheen
perustamisen varsin vaatimattomin aineellisin eväin. Mökki saatiin asuttavaan
kuntoon ja perhe alkoi lisääntyä nopeaan tahtiin. Ensimmäinen lapsi – Aino nimeltään
– syntyi 1896 ja viimeinen kymmenes lapsi Vieno syntyi 1915. Tällaisten
mökkiläisten historioita ei kirjoiteta reaaliaikaisesti muistiin. Mutta johtopäätöksiä
sentään voidaan tehdä. Tämäkin tarina perustuu vain osittain aikalaisteksteihin
ja suurimmaksi osaksi perittyyn tietoon ja minun omiin kokemuksiini.
Niinpä kirjoitan nyt niistä
poloisista, jotka asuivat Reipakan korvessa osan kituliaasta elämästään ja
unohdan muut perheenjäsenet pois siitäkin syystä, että aloittivat elämänsä
muualla päin Suomea varhaisessa vaiheessa. Sen verran sanon, että kaksi Matin
ja Anna Maijan lapsista muutti asumaan Pirkkalaan ja perustivat perheen siellä.
Tämä tekstin edetessä heihin ulottuu ainakin fyysinen yhteys heidän äitinsä
kautta.
Matti kuoli vuonna 1916.
Ehti sentään täyttää 43 vuotta. Rippikirja kertoo hänen käyneen Amerikassa.
Mutta siihen minä en usko. Leski Anna Maija jäi asumaan mökkiläisenä Reipakan korpeen.
Hänen ensimmäinen lapsensa Aino meni avioon ennen vuotta 1918 Kustaa Valtteri
Välimäen kanssa - ehkäpä samana vuonna kun Suomi haki tuoreen perustuslakinsa
turvin oikeutta määrätä itse omista asioistaan. Aino ja Kustaa Valtteri (josta
kylän asukkaat tekivät vain Valtterin) aloittivat asumisensa samalla pikku aukealla
missä Aunen äiti aloitti leskenpäivänsä.
On ehkä syytä kertoa ensin
Anna Maijan elämänkaari pääpiirteittäin. Mielestäni se opettaa jotain muillekin
ihmisille, jotka ovat etääntyneet todellisesta elämästä kevyemmälle linjalle,
joka ajan myötä rapauttaa vähitellen sen yhteyden joka on välttämätöntä menneen
ja nykyajan välillä. Kun tämä yhteys ohenee ja joittenkin osalta kokonaan
katkeaa, alkaa siitä eteenpäin aika, joka on epätodellista eikä vastaa sitä
totuutta, jossa totuudessa maailmassa tänään eletään.
Itse tunsin nuorena poikana
Anna Maijan ihmisenä, joka minussa herätti hieman kummastusta ja jopa lievää
pelkoakin. Näin jälkeenpäin ajatellen kummastukseni johtui siitä, että näin hänen
elämäntavassaan piirteitä, jotka tekivät hänestä henkisesti vahvan mutta
yksinkertaisesti elävän ihmisen. Ei hänellä mitään ollut sellaista maallista
omaisuutta, joka olisi helpottanut tai keventänyt hänen maallista vaellustansa.
Ei edes se pieni mökkikään, missä hän asui. Sen huomasin vuosia hänen ja hänen
tyttärensä Ainon perheen poistuttua paikalta. Molemmat mökit ja pienet
ulkovajat saunoineen tuhottiin maaomistajan toimesta. Jäljelle jäivät
perustusten kivet ja tukehtuva kaivo. Hehän olivat vain mökkiläisiä.
Monta kertaa näin hänet
matkalla johonkin lähikylän taloon joko kutsuttuna hierojana tai vain muuten
matkalle lähteneenä. Kävi myös meilläkin hieromassa. Näin hänet usein myös tienvarren
metsiköissä seisomassa hiljaa suojaavan puun takana tuijottamassa eteensä kädet
ristissä huivi tiukasti leuan alle sidottuna. Yhtään sanaa ei ollut kuultavissa
mutta voimakkaat pään pudistukset kertoivat hänen keskittyvän johonkin. Juuri
nämä metsässä hiljaa seisomiset tekivät minut mietteliääksi ja minun oli pakko
epäsuorasti tiedustella vanhemmiltani miksi hän näin menetteli. He uskoivat
hänen rukoilevan. Varmaan niin olikin. Hän saattoi elää tuon hetken niin
voimallisesti, että vaipui transsinomaiseen tilaan rukoushetken aikana.
Eräs toimittaja oli tavannut
hänet junassa matkalla Tampereelle. Hän kirjoitti tapaamisesta Kotiliesi-lehteen.
Laitan tähän lainauksen toimittaja Jussi Kankaan tekstistä:
” Ei ollut suuren suurellista
mummon ulkoasu. Röijy ja hame olivat nähneet jo hyvin monta kesää. Jalassa
pikisaumapieksut, jollaisia sydänmailla pidettiin puoli vuosisataa sitten -
kipparanokkaiset ja kantapääkin hiukan lintassa. Mutta mummo oli tottunut
sellaisiin. Huivi oli hieman nykyaikaisempi ja käsilaukku vielä nykyaikaisempi
- eihän sellaisia mummon nuoruudessa käytetty.
Konduktöörin saapuessa vaunuun mummo avasi käsilaukkunsa, jossa piletti
oli tarkasti paperiin käärittynä. Se käsilaukku näytti olevan amerikkalaista
valmistetta - krokotiilinnahkaa jäljittelevä. Oli aikanaan ollut hieno laukku,
jota joku Mrs. Simmons oli ylpeänä kanniskellut Seattlessa USA. Niin luki
tekstattuna laukun sisäpuolelle.
Lahjapaketissa saapunut, luimme itseksemme edelleen. Muutaman asemavälin
matkustettuamme kertoi mummo menevänsä Tampereelle tyttärensä luokse. Sanoi
asuneensa Tampereella kymmeniä vuosia. Tehtaassa töissä ja sitten saunottajana.
”Menen vain hakemaan kirjani pois Tampereelta ja sitten menen
Alajärvelle. Olen sieltä syntyisin ja siellä minulla on mökki."
”Junaan tuli jostakin kaksi hepsankeikkaa. Eivät tienneet oikein kuinka
hienoja olla. Koltut viimeistä muotia. Ja niin taivaan alla kiharoituja ja
maalattuja - yrittivät puhuakin hienosti, joskin puheessa vilahteli sanoja,
joita ei oikeiden hienojen ihmisten suusta kuule.
Istuivat vähän aikaa vieressä, mutta kaiketi vierastivat tämän rehellisiä
suomalaisia pieksuja ja ihmetteleviä katseita, koska muuttivat toiseen vaunuun,
vaikka tilaa oli kyllä. Oli siinä vastakohtaa kerrakseen - totesimme vastapäätä
istuessamme.
Naikkosten mentyä tuuskahti mummo:
"Tuommoisia niistä nyt tulee, kun ollaan vähän aikaa kaupungissa - -
-"
Ja sanoi mummo vielä muutakin.
Mutta se vain osoitti selvää selvemmin, että hän oli sisältä sitä mitä
päältäkin. Vilpitön sielu.
Juna mennä koluutteli ja istuminen
alkoi raukaista. Mummo nukahti ja varmaankin näki unta, siitä mökistään
Alajärvellä.”
Anna Maija Isotalo (os.
Nelimarkka) eli säädetyn ajan ja kuoli. Omaiset surivat. Ehkäpä vanhat tututkin
kylässä surivat. Muu maailma ei asiasta tiennyt eikä tarvinnutkaan tietää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti